Slovenija

Menu

clear

Ali je zaradi onesnaženosti zraka vadba na prostem lahko nevarna?

Strokovnjaki za zdravo življenje nas dnevno opozarjajo o pomenu gibanja na prostem.  Aerobne dejavnosti so eden od ključnih elementov zdravega življenjskega sloga, vendar pa sta lahko onesnaženost zraka in vadba nezdrava kombinacija. To še zlasti velja za bolnike z astmo, sladkorno boleznijo, boleznimi srca ali pljučnimi boleznimi. Otroci, starejši in osebe, ki delajo ali vadijo na prostem, so lahko še posebej dovzetni za posledice onesnaženosti zunanjega zraka. 

Onesnaženost zraka ima lahko številne vzroke, med katerimi so:

  • promet motornih vozil;
  • cvetni prah cvetic, drevja in grmovja;
  • prah, ki ga prinese veter;
  •  kurjenje lesa;
  •  dejavnosti v gradbeništvu;
  • kmetijske dejavnosti, vključno z vzrejo živali in krčenjem zemljišč;
  • elektrarne.

Izpostavljenost onesnaženosti zraka lahko povzroči zdravstvene težave, tudi kadar ne vadite. Vendar pa se s kombinacijo onesnaženosti zraka in vadbe tveganje za zdravstvene težave poveča.

Eden od razlogov za to je lahko dejstvo, da pri aerobnih dejavnostih po navadi vdihnemo več zraka in ga vdihnemo globlje v pljuča. Ker je verjetneje, da pri vadbi globoko vdihujete skozi usta, vdihnjen zrak večinoma ne teče skozi nosne poti, ki po navadi filtrirajo delce onesnaževal v zraku.

Zdravstvene težave, povezane z onesnaženostjo zraka, so med drugim:

  • glavoboli;
  • razdraženost oči, nosne sluznice in grla;
  • poškodbe dihalnih poti;
  • povečano tveganje za nastanek astme;
  • poslabšanje obstoječe astme ali drugih bolezni pljuč;
  • povečano tveganje srčnega infarkta in kapi;
  • povečano tveganje smrti zaradi raka pljuč in srčno-žilnih bolezni.

Prebivalci v številnih delih sveta, zlasti velikih mestih, so redno izpostavljeni ravnem onesnaženosti zraka, ki močno presegajo mejne vrednosti, ki jih priporoča Svetovna zdravstvena organizacija. Glede onesnaženosti zraka in vadbe ni jasno, kolikšna izpostavljenost je nevarna, kako dolgo mora trajati in katere vrste onesnaženosti zunanjega zraka so dolgoročno najnevarnejše.

Ker je vadba za zdravje nedvomno koristna, je ne opustite povsem, razen če vam je tako svetoval vaš zdravnik. Raziskave so pokazale, da dolgoročne prednosti redne vadbe odtehtajo tveganja, povezana z izpostavljenostjo onesnaženemu zraku.

Da bi pri vadbi čim bolj ohranjali svoje zdravje, se osredotočajte na to, kako zmanjšati izpostavljenost onesnaženemu zraku. Učinke onesnaženosti zraka pri vadbi lahko omejite na več načinov, med drugim:

  • Spremljajte ravni onesnaženosti zraka. Večina skupnosti ima sistem za opozarjanje o ravni onesnaženosti zraka. Za informacije se obrnite na lokalno ali državno agencijo, ki nadzoruje onesnaženost zraka. http://www.arso.gov.si/zrak/kakovost%20zraka/
  • Pozorno načrtujte čas vadbe. Izogibajte se telesnim dejavnostim na prostem ali zmanjšajte njihovo intenzivnost in trajanje, kadar so izdana opozorila o kakovosti zraka. Ravni onesnaženosti zraka so po navadi najvišje okoli poldneva in popoldne, zato se v tem času poskušajte izogniti vadbi na prostem. Z vadbo v času najgostejšega prometa ste lahko izpostavljeni višjim ravnem onesnaženosti. Če je le mogoče, se izognite vadbi v bližini cest z gostim prometom.
  • Izogibajte se močno onesnaženim območjem. Ravni onesnaženosti so navadno najvišje v območju 400 metrov od ceste. Onesnaženost je hujša tudi v mestih in na zunanjih območjih, namenjenih kadilcem. Če je le mogoče, se tem območjem pri vadbi izogibajte.
  • Vadite v zaprtih prostorih. Občasno običajno vadbo na prostem zamenjajte z dejavnostmi v zaprtih prostorih, zlasti tiste dni, ko je kakovost zraka slaba. Udeležite se vodene vadbe, obiščite bližnjo telovadnico ali opravite trening doma.

Ustvarite si idealne pogoje za privaten fitnes in zdrav vdih. V zaprtih prostorih še posebej priporočamo uporabo apnenih ometov Baumit Klima, ki imajo sposobnost uravnavanja vlage v zraku. Visoka vrednost pH, od 12 do 13, preprečuje nastanek plesni in deluje antibakterijsko, antistatična površina pa preprečuje nalaganje prahu.

Bivanjski wellness je lahko tudi pri vas doma.
Zdravo bivanje ni mit. Baumit.


Vir: www.mayoclinic.org (avtor nasvetov: Edward R. Laskowski, dr. med.)